Friday, 10 June 2011

SubhanAllah..Lunar Eclipse ^_^

Alhamdulillah selesai sudah uncle jiji bersolat jumaat di masjid jamek sungai abong depan rumah yang tesergam indah disusuli dengan pulang ke rumah dengan menyusuri lorong kecil  jalan yang berlainan rase terpanggil untuk berkongsi dengan para bloggers tentang gerhana bulan yang jadi tajuk khutbah jumaat tadi,gerhana bulan tu dijangka approximately 16 Jun 2011 nie insyaAllah..

Dari ‘Aisyah radhiyallahu ‘anha, Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,

إِنَّ الشَّمْسَ وَالْقَمَرَ آيَتَانِ مِنْ آيَاتِ اللَّهِ ، لاَ يَنْخَسِفَانِ لِمَوْتِ أَحَدٍ وَلاَ لِحَيَاتِهِ ، فَإِذَا رَأَيْتُمْ ذَلِكَ فَادْعُوا اللَّهَ وَكَبِّرُوا ، وَصَلُّوا وَتَصَدَّقُوا

”Sesungguhnya matahari dan bulan adalah dua tanda di antara tanda-tanda kekuasaan Allah. Gerhana ini tidak terjadi karena kematian seseorang atau lahirnya seseorang. Jika melihat hal tersebut maka berdo’alah kepada Allah, bertakbirlah, kerjakanlah solat dan bersedekahlah.” (HR. Bukhari no. 1044) 

Rakyat negara ini berpeluang menyaksikan fenomena gerhana bulan separa selama kira-kira enam jam bermula pukul 1.25 pagi pada 16 Jun ini. Menurut kenyataan Agensi Angkasa Negara (Angkasa), fenomena yang biasanya berlaku ketika fasa bulan penuh itu disebabkan bulan melintasi bayang bumi.
Fenomena gerhana tersebut pada 16 Jun ini akan bermula dengan fasa penumbra (P1) pada pukul 1.25 pagi. Menurut Angkasa lagi, gerhana akan jelas dapat dilihat semasa bulan memasuki bayang umbra bumi (U1) bermula pukul 2.23 pagi sehingga gerhana maksimum pada 4.13 pagi. 




Gerhana masih terus berlaku sehingga pukul 7.01 pagi tetapi fenomena tersebut tidak dapat disaksikan pada waktu itu kerana bulan berada di kawasan bayang penumbra bumi yang kurang gelap.
Oleh itu, kita sebagai umat islam boleh menyambut fenomena gerhana bulan tersebut bukan sahaja dengan solat sunat gerhana bulan tapi kita juga dituntut untuk memperbanyakkan amalan kita seperti BERSEDEKAH , BERZIKIR DAN BERDOA disamping di bulan rejab yang penuh dengan hikmah-hikmah dan keberkatan yang tersirat 

 


3 comments:

Srikandi Cinta said...

Subhanallah.. satu lagi kekuasaan Allah dapat kita lihat pada kejadian gerhana yang berlaku.. sama2 la kte beramal..BTW, nice entry :)

Jijimon said...

thanx cik s.c..^^
t bleh solat gerhane same hehe~

GaRy™ said...

kat sabah dapat tengok x?... nak saangat tengok...huhuhu....

They Are Damn AweSome

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...